Woensdag 3 sept - Reisverslag uit Gisborne, Nieuw Zeeland van Peter Kerr - WaarBenJij.nu Woensdag 3 sept - Reisverslag uit Gisborne, Nieuw Zeeland van Peter Kerr - WaarBenJij.nu

Woensdag 3 sept

Door: Carla.

Blijf op de hoogte en volg Peter

03 September 2014 | Nieuw Zeeland, Gisborne

Zie net dat ik fout heb gemaakt met de datum van maandag.
Maar het is dus vandaag 3 sept en we zijn bij Peters nicht in Gisborne. Ook de ouders van haar al bezocht, dus oom en tante van Peter. Iedereen is dolblij om hem weer te zien.
Gisteren hadden we geen wifi, dus nu even bijkletsen.
Na het ontbijt bij Peters broer, zijn we nog even Upper hut ingeweest. Judith heeft me twee quilt-shops laten zien. Weer leuke ideetjes opgedaan.
Wij zijn daarna richting Napier gaan rijden.
Lunchstop in Masterton. Natuurlijk zocht ik n wc! Nu was ik vorig jaar al erg gecharmeerd van de vele gratis publieke toiletten in N.Z., maar die in deze plaats was wel heel bijzonder: na n druk op de knop ging de deur open en n computerstem heette me welkom in deze ruimte en vertelde me ook dat ik 10 min gebruik kon maken van de faciliteiten.
Ook werd ik nog n goede dag gewenst. Geweldig toch?
We hebben nog n stop gemaakt bij n WildlifeCentre. Zie filmpje, Peter weer bezig met Kaka's.
Buiten stond nog n giga grote witte kiwi. Lol.
Terwijl Peter ons verder door de heuvels met de vele kronkeligge wegen stuurde, las ik iets interessants in de reisgids.
De namen op het Noorder-eiland zijn tongbrekend, door de Maori invloed. Maar na de plaats met de langste naam ter wereld gezien te hebben, dan krijg je echt wel medelijden met de schoolkids hier die hun topografie moeten leren.
Taumatawhakatangihangakoauauotamateaturipukakapikimaungahoronukukupokaiwhenuakitanatahu!
De omgeving hier is echt anders dan het zuider-eiland.
Meer glooiende heuvels, allemaal groen. Weinig rotsen en weinig bomen.
De lente laat zich ook goed zien, veel lammetjes maar ook sneeuwklokjes en bloeiende narcissen.
Overnachting in motel in Napier, waar we lekker afhaal fish and chips hebben gegeten en waar ik voor het eerst Paua heb gegeten, de vis uit die mooie schelp. Best wel aparte smaak, zwarte vis, niet echt vies maar ook niet bijzonder lekker.
Deze morgen richting Gisborne.
Mooie omgeving, veel wijnbouw en fruitbomen, mooi in de bloesem. Ook opvallend veel citrusbomen vol met fruit. Later heb ik dus bij Peters oom Allan n citroenlimonadevrucht vers van de boom gegeten. Niet zuur, heerlijk!
Maar omdat er veel wateroverlast is geweest laatste tijd, waren er onderweg problemen door aardverschuivingen. We moesten n uur wachten en konden toen onder begeleiding verder rijden en zagen rotsblokken zo groot als de auto op de weg, die de barrier langs de weg totaal had verwoest. En veel modder en half weggezakte bomen.
Hier gebeurt dit regelmatig zegt Peter.
Enfin, veilig bij nicht Caroline aangekomen waar we nu lekker gaan eten.
Foto's plaats ik bij via facebook want dat is echt lastig via dit programma.
Morgen gaan we meer van Gisborne zien. Dit is nl de eerste stad in de werekd waar de dageraad zich elke dag aankondigt. En in Gisborne zette James Cook in 1769 voor het eerst voet op de Nieuw-Zeelandse bodem.

  • 04 September 2014 - 13:33

    Roely Gaakeer:

    Je verhaal gelezen. Leuk om jullie bevindingen te lezen. Al veel gezien en mee gemaakt. De foto's zijn erg leuk en ook het filmpje.
    Liefs ma x

  • 05 September 2014 - 09:20

    Trudie:

    Leuk Carla en Peter om al die wetenswaardigheden te lezen. Nieuw-Zeeland heeft toch bijzondere dingen zoals zo'n plaats met de langst naam van de wereld. Gisborne waar de dageraad begint. Dit land heeft nog wel meer unieke verhalen. Leuk dat je nu ook het Noordereiland gaat verkennen is inderdaad anders dan het Zuidereiland. Al die openbare toiletten is prettig daar jammer dat dit in Nederland niet zo is en als er al zijn dan zijn ze altijd vies en niet onderhouden. Je schrikt denk ik wel als je ineens zo'n stem hoort, apart zoiets. Ik was gisteren bij ma en heb uitgelegd hoe ze jullie verhalen kan lezen, dit was ze vergeten hoe dat moest. Hopelijk kan ze het nu volgen.
    Ik wens jullie nog veel reisplezier verder.
    Groetjes vanuit Nederland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Actief sinds 12 Jan. 2013
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 8447

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 16 September 2014

Bruiloft in St Davids Church Cannington

16 Maart 2013 - 06 April 2013

Bruiloft in Christchurch.

Landen bezocht: